TOP SALES
AUCTION 33 | 15. September 2012 |
049 Hermann Glöckner, Triple-broken wedge on black. 1952.
Hermann Glöckner 1889 Cotta/ Dresden – 1987 Berlin (West)
Tempera. Black grounded cardboard. Tempera and silver colour atop pencil. The upper margin red-brown. Verso red-brown coloured, the bottom margin black. The bottom and lateral edges black, the upper edge red-brown. Verso the monogram "G" in various shades of grey. Dated and designated in pencil by Frieda Glöckner (?) "WÜNSCHEN VIEL GUTES" (With best wishes"). Framed in the artist's frame behind glas. Board-like piece of work, compare catalogue raisonné WVZ Dittrich 85 A and nearly identical
...
> Read more
14 x 25,5 cm, Ra. 15,2 x 26,5 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
057 Josef Hegenbarth, In front of the carousel. 1948.
Josef Hegenbarth 1884 Böhmisch Kamnitz – 1962 Dresden-Loschwitz
Distemper. Paste colour and water colour on firm vellum. Signed "Josef Hegenbarth" bottom right. Verso a scene from "Knüppel aus dem Sack" (Cudgel in the Sack) in the same technique. Mounted in mat and framed between two glas panels in a wooden frame. Catalogue raisonné WVZ Zesch B III 790.
Paint layer in the top left section of the carousel with minimal reticulation.
Das bunte Treiben der jährlich belebten Volksfeste auf der Vogelwiese in Dresden mit ihren allzeit beliebten
...
> Read more
BA 38,5 x 33,8 cm, Ra. 52 x 46,3 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
090 Theodor Rosenhauer"House with angular tower near 'Weißes Roß' in Radebeul in winter. 1958.
Theodor Rosenhauer 1901 Dresden – 1996 Berlin
Oil painting. Oil on rough-textured canvas. Signed "Th. Rosenhauer" bottom left, dated. In a moulded wooden frame. Catalogue raisonné WVZ Werner, addendum.
Paint layer in the upper and lower right section partially slightly brittle. Top right corner with a curved crazing line, bottom right a smaller, slightly frail paint clod.
Malschicht im oberen und unteren rechten Eckbereich partiell mit feinen Brüchen. Ecke o.re. mit einer bogenförmigen Bruchlinie, u.re. eine kleine gelockerte Farbscholle.
40 x 60,5 cm, Ra. 51 x 70 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
108 Paul Wilhelm "Skating rink". 1930's.
Paul Wilhelm 1886 Greiz – 1965 Radebeul
Oil on canvas. Signed "P. Wilhelm" to the lower right. To the reverse signed once more, titled and numbered "8" to the stretchers frame, with different notations, remainings of a paper label to the lower left.
Painting with slight craquelé. Small retouch over paint damage to the water of the right hand river bend, there a canvas restoration to the reverse.
Malschicht mit leichter Krakeleebildung. Kleine Retusche über einem Farbverlust unterhalb der rechten Flußbiegung im Wasser, verso punktuell hinterlegt. In der Ecke u.li. ein Nagel.
56 x 101,5 cm.
109 Paul Wilhelm, Bildnis Marion. Um 1919 - 1920.
Paul Wilhelm 1886 Greiz – 1965 Radebeul
Oil on cardboard. Unsigniert. Verso mit einer Nachlaßbestätigung von Werner Schmidt, Dresden, aus den 1980er Jahren "Bildnis Marion/ Um 1919-20/ Aus dem Nachlaß/ von Paul Wilhelm/ f. d. R. Werner Schmidt".
Malschicht mit diagonaler, bereits vor dem Entstehungsprozess existenter Kratzspur im Hintergrund der linken Bildhälfte. Partiell feine Karakeleebildung. In den Eckbereichen kleine punktuelle Druckspuren wohl aufgrund einer älteren Montierung verso, ebenda kleine Löcher.
ca. 39 x 33 cm.
162 Carl Gustav Carus, A swan amidst reed at moonlight, beating its wings. 1852.
Carl Gustav Carus 1789 Leipzig – 1869 Dresden
Charcoal drawing on yellowgreyish paper, partly heightened white and grey. Completely mounted on thin cardboard. A mounted paper label bottom right, thereon signed "Carus", dated and descibed "Zum 11. Sept(em)be(r) 1852". Framed.
Provenance: privat Saxon ownership, goddaughter of Margarete Schwerdtner; previous belonging to Margarete Schwerdtner, foster child by Caroline Cäcilia Carus.
We thank Mr. Dirk Gedlich, Dresden, for helpfull information.
Sheet partly cut to the
...
> Read more
Bl. 22,8 x 19,4 cm, Ra. 24,4 x 20,3 cm.
340 Richard Müller "Skelett im Grase". 1896.
Richard Müller 1874 Tschirnitz/Böhmen – 1954 Dresden-Loschwitz
Pencil drawing und Bleistift, weiß gehöht auf chamoisfarbenem Papier. In Blei signiert o.re. "R. Müller" und datiert. Bezeichnet, wohl von fremder Hand u.re. "Erh. 1. October 1898.
Vgl. dazu die Radierung WVZ Günther 42.
Auf Grund der akademisch gebildeten Präzision und Äquivalenz der Darstellung ist ein eindeutiger Bezug zu der zwei Jahre später von Richard Müller gefertigten Radierung belegbar. Die frühe Zeichnung stellt somit sowohl eine eigenständige, spannende Arbeit dar und diente gleichzeitig als Vorzeichnung für die letztendlich ausgeführte Radierung.
Leicht atelierspurig, mit einer kleinen angeschmutzten Stelle o.li. Verso an den oberen Blattecken fünf kleine bräunliche Klebeflecken. Ein Reißzwecklöchlein o.re.
16,4 x 25,2 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
342 Richard Müller "Der Künstler (Affe, einen Marabu malend)". 1924.
Richard Müller 1874 Tschirnitz/Böhmen – 1954 Dresden-Loschwitz
Etching mit Tonplatte in Schwarzbraun. In der Platte u.re. monogrammiert "R.M." und datiert. U.re. in Blei signiert "Rich. Müller". U.li. mit dem Trockenstempel des Sächsischen Kunstvereins versehen.
WVZ Günther 129.
Blatt leicht gebräunt und knickspurig.
Pl. 9,8 x 30,9 cm, Bl. 28,5 x 43,5 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
472 Hermann Glöckner, Lady with hat and yellow brooch. 1947.
Hermann Glöckner 1889 Cotta/ Dresden – 1987 Berlin (West)
Gouache and tempera on four times folded newsprint paper, completely mounted on cardboard.
The work has been registrated in Hermann Glöckner Archiv Dresden.
Newsprint paper brownished. The paint insular minimal fissured as well as with lost of paint to the more pastose areas. The edges and margins with smaller tears and damage by knocking. Two major tears (max. 4,7 cm) to the margin left, the corner top left with damage To the reverse with watermarks.
Die Zeitung als
...
> Read more
Zeitung 84,7 x 54 cm, Pappe 84,7 x 54,5 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
615 Theodor Rosenhauer, Alter Dorfkern. 1949.
Theodor Rosenhauer 1901 Dresden – 1996 Berlin
Watercolour. U.li. in Blei signiert "Th. Rosenhauer" und datiert. In einer breiten, schwarzen Holzleiste hinter Glas gerahmt.
Wir danken Frau Dr. Gabriele Werner, Dresden, für freundliche Hinweise.
Blatt stärker gebräunt, verso deutlich stockfleckig. Die Blattecken mit Reißzwecklöchlein. Die rechte untere Ecke mit größerem Ausriß. Die Randbereiche technikbedingt wellig, mit kleineren Einrissen und Knickspuren. Zwei größere Einrisse im Bereich der Signatur u.li. sowie am linken unteren Blattrand.
42 x 57 cm, Ra. 58 x 78 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
620 Helmut Schmidt-Kirstein, Blumenstilleben. 1975.
Helmut Schmidt-Kirstein 1909 Aue – 1985 Dresden
Watercolour und schwarze Kreide auf kräftigem, strukturierten Bütten. U.li. in Kreide signiert "Kirstein" und datiert. Blatt an den oberen Ecken auf Untersatzpapier montiert un im Passepartout hinter Glas in einer schwarzen Holzleiste gerahmt.
36,7 x 51 cm, Ra. 58,5 x 70,5 cm.
747 Friedrich Press "Female Nude: Small standing figure". 1973.
Friedrich Press 1904 Ascheberg – 1990 Dresden
Wood, carved, coloured. Signed to the bottom "F. Press" (carved as well as with pencil), dated and numbered "8".
Catalogue raisonné 8 (not published).
Provenance: Private property, Dresden.
We thank Mr. Christoph Deuter, Leipzig, for helpfull information.
The surface with some punctual remainings of wax.
In der breiten Öffentlichkeit ist das bildhauerische Werk des Wahldresdners Friedrich Press insbesondere durch seine sakralen Skulpturen bekannt geworden, die,
...
> Read more
H. 43,9 cm.
* Droit-de-suite of 2.00 % applies.
770 "Schwebender Gottvater". Ernst Barlach für Meissen. 1996.
Ernst Barlach 1870 Wedel – 1938 Güstrow/Mecklenburg
Böttger-stoneware. Links am Sockel mit der geprägten Signatur "E. Barlach". Verso am Sockel geritzte Schwertermarke, unterhalb eine vertikal geritzte Strichmarke. Der Boden mit der Ritznummer "85034", der geprägten Bezeichnung "BÖTTGER STEINZEUG" und der Bossierernummer "25" mit Jahreszeichen. Entwurfsjahr 1922.
WVZ Laur 353.
Aus der 1920 entstandenen Holzschnittserie "Die Wandlungen Gottes", insbesondere dem Blatt "Der erste Tag", entnahm Ernst Barlach die Vorlage zu seiner
...
> Read more
H. 53 cm, L. 50 cm, B. 32 cm.
840 Attische Pelike. Griechenland. Um 440 v. Chr.
Ceramic. Attic red-figure pelike. Around 440 b.c.
Recto grave-scene with a sitting female figure with wool basket, in front of her Hermes with Chlamys and Petasos. Behind her a female servant, serving a bowl, in the right hand a tankard. Verso two youths discussing, in between a column. Underneath the representation a current meander band, above recto a palmette band, verso a laurel cyma. Beneath the handles a palmette decor on each side. The inside not painted, with a horizontal, wavy
...
> Read more
H. 30 cm, Gew. 2,6 kg.
942 Henkelkanne. Meister "H.W.D." für Jones, London und Paris. 1877.
Sterlingsilber, getrieben und montiert, die Innenwandung vergoldet, die Außenwandung mit Bambus ummantelt. Zylindrischer Korpus mit Ausguß und Vierkanthenkel auf vier Standfüßchen. Der Henkel mit durchbrochen gearbeitetem, reliefierten Floraldekor. Auf der Wandung schauseitig eine reliefierte Kartusche mit asiatischem Fels-, Floral- und Schmetterlingsdekor, flankiert von einem partiell farbig gefassten Floraldekor. Oberhalb ein umlaufendes, reliefiertes Mäanderfries. In Rot monogrammiert
...
> Read more
H. 19,3 cm.
974 Schale mit Fuß. Fritz Kühn, Berlin. 1944.
Fritz Kühn 1910 Mariendorf/ Berlin – 1967 Berlin
Steel, geschmiedet, geschwärzt und partiell vergoldet. Das Fußteil genietet. Runde, weit ausladende Form auf vier Tatzenfüßen. Im Spiegel eine von vier Nieten eingefaßte, zentral gemuldete Aufwölbung mit geritztem, strahlenförmigen Liniendekor. Konzentrisch um die Aufwölbung flächig ein regelmäßig angeordnetes, geritztes Stern- und Blütendekor. Am Boden signiert und datiert "KÜHN 1944".
"Die Vollendung der schlichten Form" – eine Maxime, welche Fritz Kühn für seine, in
...
> Read more
H. 11,5 cm, D. 45 cm.